Ako nevyhorieť v práci?

serious woman writing in notepad looking at laptop
Photo by Zen Chung on Pexels.com

Rýchly stresujúci život, veľa práce, starosti v rodine. Niekedy nám denná rutina už prerastá cez hlavu. Burnout, alebo vyhorenie v práci, znamená, že vďaka vysokému pracovnému tempu sa zrazu cítime pod stresom a nie sme schopní už ďalej pokračovať v „rozbehnutom vlaku“. Dochádza postupne k fyzickému a psychickému vyčerpaniu. Ľudí prestane pomaličky baviť práca, rodina, nejavia záujem o koníčky ani o priateľov. A vyhorenie je na svete.

Ako predísť vyhoreniu?

  1. Úprimne, práca by vás mala baviť aspoň trošku. Nemali by ste sa nútiť do hocijakej práce, aj keď ju neznášate, len preto, že „ potrebujete peniaze“.  Peniaze potrebuje každý a pracovať sa musí, ale ak naozaj nenávidíte danú prácu a nikam vás neposúva, tak je na čase povedať zbohom. Mali by sme robiť nielen to v živote, čo musíme a za čo nás platia, ale robiť to aj so zanietením.

  Ak sa v práci necítite dobre, tak by ste mali pouvažovať nad inou prácou. Vymeňte prácu, doprajte si pár týždňov voľna a začnite  s inou prácou v inom odvetví. Prípadne môžete vycestovať do zahraničia, aby ste si dopriali odstup. Skúste aj prácu v zahraničí.

  • Naplánujte si do detailu každý deň, nech vás život neovládne stres. Zariaďte si denníček a plánovač, čo budete počas celého týždňa robiť. Plánovač je super, aspoň sa vyhnete stresu.
  • Popri práci by sme vždy mali mať čas aj na svoje záľuby, zdravý  lifestyle a ľudí, na ktorých vám záleží. Work – life balance  je super. Keď sa venujete len a len práci, to vyčerpáva, vedie k depresiám a obmedzeniu sociálnych kontaktov a života.
  • Skúste aspoň jeden deň v týždni, napríklad  v nedeľu  nerobiť vôbec  nič. Venujte sa iba sebe. Nezdvíhajte telefonáty, nebuďte online, neupratujte, neriešite nič v súvislosti s prácou. Choďte sa prejsť s rodinou a priateľmi von a nerobte nič namáhavé. Snažte si oddýchnuťs čajom v ruke pri telke, alebo knihe.
  • Skúste si dať prísľub samým sebe, že keď to už nebudete zvládať, tak to poviete rodine, priateľom, dáte si  day – off od všetkého a všetkých.  Môžete sa pokúsiť nadviazať sedenia s nejakým psychológom, ktorý sa venuje tejto problematike.
  • Zamestnanie rúk a hlavy je tiež výborným liekom na psychiku. Šite, háčkujte, maľujte prípadne cestujte, spoznávajte nových ľudí, kultúru a iné miesta. Buďte v pohybe a činorodí.  Obohatí vás a otvorí nové dimenzie.
  • Pomáhajú rôzne meditácie, jóga, fitness, fit lopta, alebo si len tak poseďte pri meditačnej hudbe, zapozerajte sa do plameňa sviečky a na 15 minút vizualizujte, čo v živote chcete pritiahnuť. Spravidla to musí byť  niečo pozitívne a zhmotnite to.  Tým pádom to zhmotníte aj v reálnom živote, skôr či neskôr. Najlepšia meditácia je 10 minút, keď sa ráno zobudíte, tak skúste vnímať len svoj dych, majte stále zatvorené oči a nechajte čas plynúť. Predýchajte to. Počúvajte iba svoj dych, to vás veľmi upokojí. Keď vyskočíte ráno z postele, nedáte si raňajky a bežíte do práce, to nie je dobrý začiatok dňa. Z toho plynie frustrácia  a stres.